Trofeo Nazionale Abarth- sarjan kauden viimeinen kilpailuviikonloppu ajettiin viikonloppuna Italian Mugellon radalla. Sarjan edellisessä osakilpailussa Imolassa Cosimo Barberini ja Alex Campani pelasivat röyhkeää peliä, kun Campani ajoi ensimmäisessä lähdössä ruotsalaisen Joakim Darbomin ulos ja toisessa lähdössä Pajurannan kilpailun viimeisellä kierroksella. Sastamalalaisen Juuso-Matti Pajurannan ei pitänyt osallistua sarjan viimeiseen osakilpailuun Mugellossa, mutta sastamalalainen päätti kuitenkin osallistua, koska edellisen kilpailun tapahtumat eivät ole tiimin eikä yhteistyökumppaneiden vika.

Perjantaina iltapäivällä ajetussa vapaassa harjoituksessa Pajuranta oli toinen vain 0,3 sekuntia Cosimo Barberinia hitaampana. Lauantaina aamupäivällä ajettiin aika-ajo, missä Pajuranta ajoi kauden ensimmäisen paalupaikan 0,07 sekunnin turvin. Sunnuntaina oli vuorossa kaksi kilpailulähtöä, mutta epäonni astui peliin teknisellä puolella.

Kuljettajat ajavat ensin varikolta yhden kierroksen lähtöruudukkoon ja tämän jälkeen vielä lämmittelykierroksen, jonka jälkeen startti tapahtuu. Jo ensimmäisellä kierroksella varikolta lähtöruudukkoon Pajurannan auton takapää "niiasi" ihmeellisesti ja sastamalalaisen auto meni hiekalle kuitenkin niin, että pääsi vielä lähtöruudukkoon, jossa auton keulaa korjattiin kilpailu kuntoiseksi. Lämmittelykierroksella sama "niiaus" toistui ja tällä kertaa auto meni katon kautta ympäri vain 60-70km/h vauhdista. Autoa, kun korjattiin toiseen lähtöön mekaanikot huomasivat oikean taka iskunvaimentimen olevan rikki, mikä oli mahdollisesti ulosajojen syynä.

Tiimin mekaanikot tekivät hyvää työtä ja saivat auton kuntoon toiseen lähtöön vaikka aluksi vauriot näytti niin pahoilta, että osalistuminen on mahdotonta. Pajuranta starttasi toiseen kilpailuun viimeiseltä paikalta, koska ensimmäisessä lähdössä tuli keskeytys ulosajon myötä. Sastamalalaisen vauhti oli hyvää ja hän nousi kilpailun aikana viimeisestä ruudusta lopulta toiseksi. Pajuranta oli sarjassa myös lopulta toinen.

- Vauhti oli hyvää Mugellossa ja harmittaa todella paljon ensimmäisessä kilpailussa lämmittelykierroksilla tulleet ulosajot. Olen neljä vuotta nyt ajanut näillä autoilla ja olen täysin varma, että autoon tuli jokin tekninen vika. Tällä hetkellä se näyttää olevan oikea taka iskunvaimennin, mutta koska auto vaurioutui ulosajossa ei siitä voi olla täysin varma. En ole saanut vielä virallista päätöstä Italian liitolta Imolan kilpailusta, mutta ilmeisesti se ei ollut kauhean kova rangaistus ja päätös on annettu, koska Barberini julistettiin mestariksi. Kuitenkin kolmen teknisen keskeytyksen jälkeen sarjassa toinen sija, niin ei voi olla kuin tyytyväinen, Pajuranta kertasi viikonlopun jälkeen.

Juuso-Matti Facebookissa